علت کار نکردن جی پی اس خودرو چیست؟ + ارائه‌ راهکار

۴ بازديد
علت کار نکردن جی پی اس خودرو

ردیاب خودرو یک وسیله‌ی هوشمند برای ردیابی خودرو است که به شما کمک می‌کند تا امنیت خودروی خود را افزایش دهید و از سرقت آن جلوگیری کنید. جی پی اس خودرو نیز مانند هر وسیله‌ی الکترونیکی دیگر ممکن است دچار مشکل شود و به‌درستی کار نکند. در این مقاله، به بررسی چند مورد از رایج‌ترین علت کار نکردن ردیاب خودرو و راه‌حل‌های آن‌ها می‌پردازیم.

1) اختلال در ارسال اطلاعات ماهواره‌ای؛ رایج‌ترین علت کار نکردن جی پی اس خودرو

یکی از شایع‌ترین مشکلات، اختلال در هنگام دریافت سیگنال‌های ماهواره‌ای است. ردیاب‌های خودرو از طریق ارتباط با ماهواره‌ها، محل دقیق خودرو را تشخیص می‌دهند. این دستگاه‌ها با دریافت اطلاعات از ماهواره‌های اطراف زمین و ارسال آن‌ها برای ایستگاه‌های پردازش زمینی، فرآیند مکان‌یابی جغرافیایی را انجام می‌دهند.

برخی از عواملی که باعث اختلال در ارسال اطلاعات ماهواره‌ای می‌شوند، عبارتند از:

  • کمبود تعداد ماهواره‌هایی است که سیگنال ارسال می‌کنند.
  • وجود ساختمان‌های بلند باعث اختلال در بازتاب سیگنال‌ها می‌شود.
  • قرار گرفتن در پارکینگ‌های زیرزمینی باعث اختلال در عبور سیگنال‌ها می‌شود.

2) وجود مختل‌کننده‌ی جی پی اس یا ضدGPS؛ روشی برای دور زدن ردیاب

مختل‌کننده‌ی GPS، دستگاهی است که با ارسال امواج رادیویی، سیگنال‌های GPS را مختل کرده و از ردیابی موقعیت مکانی شما جلوگیری می‌کند. مختل‌کننده، تراشه‌ای کوچک است که در محل فندک خودرو جاساز می‌شود و با ارسال پارازیت‌‌های قوی، در انتقال اطلاعات به ماهواره‌ها اختلال ایجاد می‌کند. استفاده از مختل‌کننده‌ها در بسیاری از کشورها غیرقانونی است و می‌تواند در مواقع اضطراری خطرناک باشد. همچنین، مختل‌کننده‌ها ممکن است در برابر تمام انواع دستگاه‌های GPS و در تمام شرایط محیطی موثر نباشند.

3) از کار افتادن باتری و منبع تغذیه آن؛ علت قطع شدن ردیاب خودرو غیرشارژی

ردیاب‌ها از نظر تامین انرژی به دو دسته تقسیم می‌شوند: ردیاب‌های شارژی و ردیاب‌هایی که شارژ خود را از باتری خودرو تامین می‌کنند. ردیاب‌های شارژی معمولا بین 1 هفته الی 6 ماه دارای شارژ هستند و پس از آن باید مجدد شارژ شوند. ردیاب‌هایی که به باتری خودرو متصل می‌شوند نیز دارای منبع تغذیه‌ی پشتیبان هستند و پس از اتمام باتری خودرو نیز تا چندین ساعت توانایی ردیابی دارند.

4) اختلال در آنتن‌دهی سیم‌کارت شبکه؛ کار نکردن جی پی اس در برخی نقاط

همه‌ی ردیاب‌ها از طریق اتصال به سیم‌کارت شروع به فعالیت می‌کنند و اطلاعات را به صورت آنلاین برای رانندگان ارسال می‌کنند. اکنون، اگر در آنتن سیم‌کارت‌‌‌‌ها اختلال به وجود بیاید تا زمانی‌که مجدد آنتن برنگردد، ردیاب خودرو قابلیت اطلاع‌رسانی آنلاین را نخواهد داشت. البته اکثر ردیاب‌ها به صورت آفلاین اطلاعات دریافتی را جمع‌آوری می‌کنند و به‌محض برقراری ارتباط به حالت آنلاین تغییر حالت می‌دهند و داده‌ها را برای کاربر ارسال می‌کنند.

5) اختلال در ردیابی مسیر هنگام قرار گرفتن در نقاط کور

جی پی اس‌ها در برخی از نقاط مانند بیابان‌ها و جاده‌‌های ناشناخته، قابل دسترسی نیستند. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، جی پی اس‌ها به وسیله‌ی سیم‌کارت از طریق اینترنت گرفتن کار می‌کنند. به‌همین دلیل، در هر کجا که سیم‌کارت آنتن‌دهی نداشته باشد، باعث اختلال در موقعیت‌یابی می‌شود. بنابراین، از قرار دادن خودروی خود در این مکان‌های ناشناخته جلوگیری کنید؛ زیرا اگر سرقت نیز اتفاق بیفتد، امکان بازیابی آن برای شما نیست.

6) خراب بودن دستگاه جی پی اس خودرو

اگر پس از بررسی تمامی موارد گفته شده هم‌چنان ردیاب پاسخگوی شما نبود، باید با پشتیبانی جی پی اس خود ارتباط برقرار کنید. کار نکردن ردیاب خودرو می‌تواند به‌دلیل مشکلات فنی یا آپدیت نبودن سیستم ردیاب باشد. به‌همین دلیل در حین خرید باید توجه داشته باشید که ردیاب شما دارای گارانتی و پشتیبانی باشد و از شرکتی معتبر تهیه کنید.

رفع مشکل قطع شدن جی پی اس خودرو

حال که با علت کار نکردن جی پی اس خود آشنا شدید، در ادامه به مواردی می‌‌پردازیم که کمتر با این مشکل مواجه شوید و در صورت مواجه شدن از امنیت خودروی خود مطمئن باشید.

  • برای افزایش امنیت خودرو و جلوگیری از سرقت خودرو از ابزار امنیتی دیگر مثل قفل فرمان و قفل پدال نیز استفاده کنید.
  • از سیم‌کارت‌هایی با آنتن‌دهی بالا استفاده کنید که در اکثر نقاط اینترنت و آنتن کافی داشته باشید.
  • اگر ردیاب شما شارژی هست، لازم است که هر چند روز یکبار شارژ آن را چک کنید.
  • خودروی خود را در مکان‌هایی که آنتن‌دهی مناسبی ندارد پارک نکنید.

در مجموع

ردیاب خودرو یک وسیله هوشمند برای افزایش امنیت و جلوگیری از سرقت است، اما گاهی ممکن است به‌دلایلی مانند اختلال در دریافت سیگنال‌های ماهواره‌ای، استفاده از مختل کننده‌های غیرقانونی، اتمام شارژ باتری، اختلال در آنتن دهی سیم کارت، قرار گرفتن در نقاط کور و نقص فنی دستگاه، دچار مشکل شده و به‌درستی کار نکند. برای کاهش این مشکلات و حفظ امنیت خودرو، استفاده از سیم کارت با آنتن دهی مناسب، شارژ به موقع ردیاب، پارک نکردن در مناطق با پوشش ضعیف و خرید ردیاب با کیفیت و از شرکت‌های معتبر توصیه می‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.